Biežāk pieļautās kļūdas parādu piedziņas jautājumos ir tās, kas padara parāda atgūšanu sarežģītu vai pat neiespējamu. Rakstā šos jautājumus esam apkopojuši divos lielos blokos, un sniedzam arī atbildes, kādēļ parādu piedziņas uzņēmumi parādu atmaksu panāk veiksmīgāk. Lasot šo rakstu, saņemsiet atbildes uz jautājumiem un, protams, arī par to, kādēļ ir vērts sadarboties ar Hāne un Partneri.
Šajā rakstā runāsim par tādiem jautājumiem kā:
1.Bailes sabojāt attiecības ar klientu.
2. Kādēļ parādu piedziņas uzņēmums parādu spēj piedzīt veiksmīgāk?
1# Kļūda: Bailes sabojāt attiecības ar klientu parāda dēļ.
Nereti uzņēmējs baidās sabojāt attiecības ar savu klientu, kas kļuvis par parādnieku, bet tajā pašā laikā riskē, turpinot izsniegt preci vai nodoršināt pakalpojumus, tādējādi radot arvien lielākus zaudējumus savam uzņēmumam. Uzņēmējs pakļauj sevi un sava uzņēmuma darbiniekus bankrotam, nesagaidot apmaksu par preci vai pakalpojumu. Pēc statistikas datiem neatgūstamie debitori ir viens no uzņēmumu bankrota iemesliem. No otras puses, pārdošanas skaitļi sniedz pozitīvu ainu tikai Excel tabulā, bet faktiskā aina ir pavisam citāda. Un visbiežāk Mūsu klienta klients, kas ir parādnieka statusā, sen jau ir klients citam uzņēmējam, jo jaunais sadarbības partneris par parādnieka parādsaistībām nav informēts, bet vecais sadarbības partneris tiek maldināts par apmaksas termiņiem, kuriem tā arī nav lemts pienākt. Vēlamies uzsvērt, ka parādu piedziņa jeb atgūšana ir jebkuras komercdarbības sastāvdaļa. Naudas plūsmas attiecībās vienmēr ir brīdis, kad viena puse ir kreditors un otra puse ir debitors. Un tad, kad iestājas debitora samaksas nokavējums, debitors iegūst parādnieka statusu, un tieši šajā brīdī kreditoriem ir jāuzsāk parāda piedziņas procedūra.
2# Kļūda: Ticība “gaišajai nākotnei”
Uzņēmējs, tā pat kā ikviens indivīds, ir pozitīvi orientēts un vienmēr raugās nākotnē ar gaišām cerībām. Ne velti pastāv teiciens, ka “cerība mirst pēdējā”, līdz ar to arī pastāv ticība klienta solījumiem nokārtot saistības tuvākā vai tālākā nākotnē. Tomēr ne visiem uzņēmējiem ir augstas morāles vērtības un labi nodomi. Diemžēl nereti par saviem labajiem darbiem nākas maksāt dārgi, tādēļ labākā taktika ir uzticēties, bet vienlaicīgi arī pārbaudīt. Tieši šāda lūguma sakarā aicinām sazināties ar mums, lai pārbaudītu savus potenciālos vai esošos klientus, jo mēs esam klientu acis un ausis biznesā!
3# Kļūda. Kādēļ parādu piedziņas uzņēmums naudu spēj atgūt veiksmīgāk?
Kādēļ centieni atgūt parādus saviem spēkiem ir kļūdaini? Sāksim ar to, ka uzņēmējam nav pieejas datubāzēm un nav pieejams sadarbības partneru monitorings. Nereti nav pat nojausmas par parādnieka finansiālo stāvokli un citām parādsaistībām. Ne visiem uzņēmumiem ir izstrādātas vadlīnijas, kas un kā kontrolē neapmaksātos rēķinus, un tas arī nav nepieciešams. Dažreiz to dara grāmatvede, dažreiz darbinieki, kritiskā brīdī pat uzņēmuma vadītājs. Ja ir bail sabojāt attiecības ar savu parādnieku, ātra parāda atgūšana nav iespējama, un otra puse izmanto situāciju. Savukārt, “Hāne un Partneri”, klientu vārdā regulāri sazinoties ar dažādiem uzņēmumiem, pārzina ne tikai parādnieku sarakstu, bet arī ir zināmas esošās un pagātnes finanšu problēmas, iepriekšējie uzņēmumu nosaukumi; arī firmas, kur radinieku saišu pārstāvji ielikti kā valdes locekļi, bet īstie labuma guvēji un “pelēkie kardināli” ir to pašu parādu īpašnieki. No galvas zinām sastradātos darbus un nedarbus, kā arī pārzinām tagadējo situāciju un varam paredzēt rīcības stilu, tāpēc laicīgi piedāvājam klientam labāko risinājumu šādās situācijās. Līdzīgi kā zobārstniecībā, arī finanšu jomā dažkārt vienkāršāk ir “izraut”, nevis ilgstoši ārstēt un beigās tik un tā izraut.
4# Kļūda. Ticība mītam, ka parādu atgūšana tiesas ceļā ir dārga.
Jau ilgstoši pastāv mīts, ka parādu piedziņas jomā nopelna tikai juristi un tas ir ļoti ilgs process, un tādēļ tiesāties neesot vērts. Vēlamies kliedēt šos maldus un sniegt precīzu skaidrojumu. Jurists nav Jūsu samaksātās valsts nodevas saņēmējs, tāpēc mēs visi esam vienlīdz ieinteresēti pozitīvā procesa iznākumā. Tiesas izdevumu sedzējs pēc procesa beigām ir parādnieks.
Pieredzējis parādu piedziņas speciālists pārzina uzņēmējdarbību, prot izvērtēt kopējo finanšu situāciju: kāds ir darbinieku skaits pa ceturkšņiem uzņēmumā, cik un kādas automašīnas uzņēmumam pieder un/vai ir līzingā, kāda ir uzņēmuma reputācija parādu piedziņas sfērā, ir vai nav aktuālu tiesvedību un citu procesu. Šeit darbojas viens vienīgs princips – ja ir resursi, kurus pārvērst naudas līdzekļos, lai dzēstu parādu, mēs to izdarīsim un parādu atgūsim! Galvenais nosacījums, lai ir parādu apliecinoši dokumenti un saprātīgs nokavējuma termiņš. Jo vecāks parāds, jo grūtāk atgūt. Juridiskām personām parāda noilguma termiņš ir 3 gadi. Jā – lai atgūtu savu naudu, ir jāiegulda līdzekļi tiesvedībā. Tiesvedības procesi ir dažādi, tāpēc, izvertējot situāciju, nepieciešamības gadījumā piedāvāsim labāko risinājumu.
Mēs uzskatām, ka mums katram ir jādara darbs, ko spējam vislabāk. Kamēr mēs nodrošināsim Jūsu finanšu juridisko aizsardzību, tikmēr Jūs varēsiet attīstīt un veicināt savu uzņēmējdarbību. Savlaicīga jurista konsultācija ir būtiska. Tūlītēja vēršanās pie mums ļaus mums kopā rūpīgi izanalizēt problēmas būtību, izstrādāt stratēģiju un iepriekš sagatavot nepieciešamo dokumentālo bāzi. Tas, ko varam apsolīt – rēķins par komisiju būs tikai pēc atgūta parāda!